
 

 

IN THE SUPREME COURT OF THE STATE OF NEVADA 

 
NEWS+MEDIA CAPITAL GROUP 
LLC, a Delaware limited liability 
company; and LAS VEGAS 
REVIEW-JOURNAL, INC., a 
Delaware corporation,  
 

Appellants/Cross-
Respondents 

 
v. 

 
LAS VEGAS SUN, INC., a Nevada 
corporation, 
 

Respondent/Cross-
Appellant. 

Supreme Court No. 80511 
 
 
 
 
 

  

 
APPELLANTS/CROSS-RESPONDENTS’ COMBINED REPLY AND 

ANSWERING BRIEF [REDACTED] 

Appeal from the Eighth Judicial District Court of the State of 
Nevada in and for the County of Clark 

The Honorable Timothy Williams 
District Court Case No: A-18-772591-B 

KEMP JONES, LLP 
J. Randall Jones (#1927) 
Michael J. Gayan (#11135) 
Mona Kaveh (#11825) 
3800 Howard Hughes Pkwy,  
17th Floor 
Las Vegas, Nevada 89169 
 
JENNER & BLOCK LLP 
Richard L. Stone (pro hac vice) 
David R. Singer (pro hac vice) 
Amy M. Gallegos (pro hac vice) 
633 West 5th Street, Suite 3600 
Los Angeles, California 90071 

Attorneys for Appellants/Cross-
Respondents 

Electronically Filed
Jul 06 2020 10:40 p.m.
Elizabeth A. Brown
Clerk of Supreme Court

Docket 80511   Document 2020-24887



 

ii 

NRAP 26.1 DISCLOSURE 

The undersigned counsel of record certifies that the following 

are persons and entities as described in NRAP 26.1(a), and must be 

disclosed. These representations are made in order that the judges of 

this court may evaluate possible disqualification or recusal. 

Appellants/Cross-Respondents News+Media Capital Group 

LLC (“News+Media”) and Las Vegas Review-Journal, Inc. (“Review-

Journal”) are nongovernmental parties. Review-Journal is a wholly 

owned subsidiary of News+Media, and News+Media is a wholly owned 

subsidiary of Orchid Flower LLC. No publicly held corporation owns 

more than 10% of any of these entities’ stock. 

Appellants/Cross-Respondents have been represented 

throughout this litigation by attorneys at the law firms of Boies 

Schiller Flexner LLP, Morris Law Group, Kemp Jones, LLP, and 

Jenner & Block LLP. 

DATED this 6th day of July, 2020. 

KEMP JONES, LLP 
 
 /s/ J. Randall Jones    
    J. Randall Jones 

 

 



 

iii 

TABLE OF CONTENTS 

INTRODUCTION ............................................................................ 1 

ARGUMENT ................................................................................... 9 

I. The 2005 JOA’s Clear EBITDA Formula Is Controlling. ....... 9 

A. The plain language of the 2005 JOA explains how 
EBITDA must be calculated and mandates that 

. .................. 9 

B. The Sun’s arguments for why the 2005 JOA 
supposedly does not require  

. .......... 12 

C. Because the EBITDA formula is unambiguous, the 
analysis stops here. ..................................................... 16 

D. The Sun’s claim about what its subjective intent 
really was is legally irrelevant. ...................................... 18 

II. The Court Must Reject All Of The Sun’s Arguments 
That Presume The Existence Of A Separate “Joint 
Operation” Entity, Since No Such Entity Exists Under 
The 2005 JOA. ................................................................. 21 

A. The 2005 JOA does not provide for a separate “joint 
operation” entity. ......................................................... 21 

B. The Sun is conflating the terminated 1989 JOA with 
the 2005 JOA. ............................................................. 24 

C. Because there is no joint operation entity, the Sun’s 
contention that the EBITDA formula produces 
absurdities is baseless. ................................................ 25 

III. The Sun’s Attempts To Write  
. ............................................... 28 

A. Section 4.2 does not say  
 ....................... 28 



 

iv 

B. The Sun’s reading of the term “bear” must be 
rejected because it would nullify the entire EBITDA 
calculation. .................................................................. 31 

C. The fact that section 4.2 was negotiated before the 
EBITDA formula is irrelevant and, if anything, 
supports the Review-Journal’s argument, not the 
Sun’s argument. .......................................................... 34 

D. The Sun’s “Second Paragraph” argument relies on 
language that only applies to the EBITDA 
calculation for years prior to 2005. ............................... 36 

E. How other JOAs between other newspapers handle 
editorial costs is irrelevant. .......................................... 39 

IV. The Arbitrator’s Ruling As To Promotional Costs 
Conflicts With The 2005 JOA’s Plain Language, And 
Nothing In The Sun’s Brief Refutes That Fact. .................. 40 

V. The Sun Fails To Distinguish Coblentz, Which 
Mandates Reversal Here. .................................................. 43 

CONCLUSION .............................................................................. 45 

CROSS-RESPONDENTS’ ANSWERING BRIEF ............................... 46 

JURISDICTIONAL STATEMENT .................................................... 46 

ISSUE PRESENTED FOR REVIEW ............................................... 46 

STATEMENT OF THE CASE AND RELEVANT FACTS .................... 46 

A. The relevant provision of the 2005 JOA. ....................... 46 

B. The Sun’s claims, and the arbitrator’s ruling. ............... 47 

C. The district court’s order, and the Sun’s cross-
appeal. ........................................................................ 48 

SUMMARY OF THE ARGUMENT .................................................. 49 

ARGUMENT ................................................................................. 49 



 

v 

CONCLUSION .............................................................................. 54 
 
 
  



 

vi 

TABLE OF AUTHORITIES 

 Page(s) 

CASES 

America First Federal Credit Union v. Soro, 
131 Nev. 737, 359 P. 3d 105 (2015) ..................................... 7, 18 

C.I.R. v. Standard Life & Acc. Ins. Co., 
433 U.S. 148 (1977) ................................................................. 13 

Coblentz v. Hotel Employees & Rest. Employees Union Welfare Fund, 
112 Nev. 1161, 925 P.2d 496 (1996) .................................. passim 

Davis v. Beling, 
128 Nev. 301, 278 P.3d 501 (2012) .......................................... 51 

DeSage v. AW Fin. Grp., LLC, 
461 P.3d 162, No. 71919, 2020 WL 1952504 (Nev. Apr. 22, 2020)
................................................................................................ 16 

Galardi v. Naples Polaris, LLC, 
129 Nev. 306, 301 P. 3d 364 (2013) ................................... 21, 51 

Geo. B. Smith Chem. Works, Inc. v. Simon, 
92 Nev. 580, 555 P.2d 216 (1976) ............................................ 16 

Harrison v. Harrison, 
132 Nev. 564, 376 P.3d 173 (2016) .......................................... 50 

Int’l Ass’n of Firefighters, Local 1285 v. City of Las Vegas, 
107 Nev. 906, 823 P.2d 877 (1991) ............................................ 8 

Kaldi v. Farmers Ins. Exch., 
117 Nev. 273, 21 P.3d 16 (2001) ........................................ 16, 17 

Klabacka v. Nelson, 
133 Nev. 164, 394 P.3d 940 (2017) .................................... 16, 23 

Kreeger v. BCC Capital Partners LLC, 
No. CVS041061KJDLRL, 2005 WL 8161910 (D. Nev. 2005) 17, 38 



 

vii 

Lincoln Welding Works, Inc. v. Ramirez, 
98 Nev. 342, 647 P.2d 381 (1982) ............................................ 15 

PaineWebber Inc. v. Bybyk, 
81 F.3d 1193 (2nd Cir. 1996) ................................................... 15 

Paseo Verde Gibson Apts. LLC v. Valley Ass’n, Inc., 
No. 216CV03000KJDPAL, 2018 WL 1536806 (D. Nev. Mar. 29, 
2018) ....................................................................................... 15 

Pentax Corp. v. Boyd, 
111 Nev. 1296, 904 P.2d 1024 (1995) ....................................... 15 

Regent at Town Ctr. Homeowners’ Ass’n v. Oxbow Constr., LLC, 
419 P.3d 702, 2018 WL 2431690, Nos. 69777, 70296 (Nev. May 
24, 2018) ................................................................................. 15 

Reno Club v. Young Inv. Co., 
64 Nev. 312, 182 P.2d 1011 (1947) .................................... 38, 53 

Travelers Indem. Co. v. Bailey, 
557 U.S. 137, 129 S. Ct. 2195, 174 L. Ed. 2d 99 (2009) ........... 21 

U.S. Design & Const. Corp. v. Int’l Bhd. of Elec. Workers, 
118 Nev. 458, 50 P.3d 170 (2002) ............................................ 53 

Washoe County School District v. White, 
133 Nev. 301, 396 P.3d 834 (2017) ................................... passim 

Wichinsky v. Mosa, 
109 Nev. 84, 847 P.2d 727 (1993) .............................. 2, 8, 13, 45 

Zahavi v. State, 
131 Nev. 51, 343 P.3d 595 (2015) ............................................ 51 

STATUTES 

N.R.S. § 38.237 ............................................................................ 54 

N.R.S. § 38.242 ............................................................................ 54 

N.R.S. § 104.1303 ........................................................................ 52 



 

viii 

UCC ............................................................................................ 52 

OTHER AUTHORITIES 

ATTORNEY’S HANDBOOK OF ACCOUNTING, AUDITING, AND FINANCIAL 

REPORTING, § 4.04[2] (4th ed. 2017) ........................................... 42 

Rule R-47(d)(ii), AAA Commercial Arbitration Rules and Mediation 
Procedures (2013), 
https://adr.org/sites/default/files/Commercial Rules_Web.pdf
................................................................................................ 52 

11 Williston on Contracts § 30:4 (4th ed. 1999) ............................ 21 

11 Williston on Contracts § 32.6 (4th ed. 2020) ............................ 34 
 
 



 

1 

INTRODUCTION 

The 2005 JOA is clear as to how EBITDA is to be calculated for 

the purpose of determining the Sun’s annual profits payment. It 

defines the publications whose earnings are to be included in the 

EBITDA calculation: the Review-Journal newspaper, in which the 

Sun is an insert, and the Review-Journal’s other print publications. 

It states how the EBITDA calculation is to be performed: consistent 

with the calculation of “Retention” in the 2004 profit and loss 

statement for Stephens Media Group, which owned the Review-

Journal at the time. It specifies which costs are to be deducted in the 

EBITDA calculation: the Stephens Media profit and loss statement 

shows  

 And it lists those 

costs that are to be excluded from the EBITDA calculation.  

  

Despite these clear, unambiguous instructions, and despite 

acknowledging that the Stephens Media retention calculation shows 

, the arbitrator nonetheless 

found that the 2005 JOA prohibited the Review-Journal from 

. That is the opposite of 



 

2 

what the agreement provides. The Sun itself even admitted in the 

district court that a “literal reading” of the 2005 JOA supports the 

Review-Journal’s position. IV AA at 649:6-9. 

There is no dispute that, under this Court’s precedent, an 

arbitration award that conflicts with the parties’ agreement must be 

vacated. Coblentz v. Hotel Employees & Rest. Employees Union 

Welfare Fund, 112 Nev. 1161, 1168-1169, 925 P.2d 496, 500-01 

(1996); Wichinsky v. Mosa, 109 Nev. 84, 89, 847 P.2d 727, 731 

(1993). The Sun itself recognizes this core principle and relies on it 

in its cross-appeal. E.g., Respondents’ Brief (“RB”) at 25-26 

(acknowledging that under Nevada common law, an award must be 

vacated if it is “unsupported by the agreement”); RB at 65-66. 

 The Sun also agrees that this Court must review the contract 

de novo, meaning it must independently analyze the 2005 JOA and 

determine whether it supports the award. RB at 66-67. The 

straightforward facts here—an agreement that says one thing, and 

an arbitration award that says the opposite—mandate reversal. 

The Sun’s answering brief fails to put forth any coherent 

defense of the arbitrator’s ruling. Instead, the Sun has manufactured 

a convoluted set of justifications for the arbitrator’s ruling that would 



 

3 

require this Court to (i) ignore the 2005 JOA’s plain language; (ii) 

disregard the 2005 JOA’s clear provisions explaining how EBITDA is 

supposed to be calculated; (iii) create a whole new accounting 

structure and new EBITDA formula that appears nowhere in the 

fully-integrated 2005 JOA; (iv) overlook numerous factual 

inconsistencies and logical fallacies in the Sun’s argument; and (v) 

reverse decades of case law prohibiting courts and arbitrators from 

rewriting a contract’s clear terms. 

The central premise of the Sun’s brief is that the arbitrator was 

right to ignore the 2005 JOA’s clear instructions for how to calculate 

EBITDA because, using his specialized knowledge as a CPA, he 

divined that the parties did not mean what they wrote. According to 

the Sun, the arbitrator comprehended, based on “context” and 

“surrounding circumstances,” that the “EBITDA” referenced in the 

2005 JOA was not supposed to be the EBITDA of the Review-

Journal/Sun newspaper and the Review-Journal’s other print 

publications, but rather was supposed to be the EBITDA of a “joint 

operation,” an allegedly separate entity that the Sun does not define 

and that the 2005 JOA does not provide for.   



 

4 

The 2005 JOA does not contemplate the existence of a separate 

“joint operation” entity with its own assets and books. To the 

contrary, it clearly describes the relevant EBITDA as “the earnings1 

of the Newspapers [i.e., the Review-Journal/Sun joint newspaper] 

and the earnings of the Review-Journal’s Affiliates derived from 

publications generally circulated in Clark, Nye, or Lincoln Counties, 

Nevada or any parts thereof.” II AA at 225-26. This is why the 2005 

JOA incorporates by reference the profit and loss statement of 

Stephens Media, the Review-Journal’s then-owner. There would be 

no reason to use the profit and loss statement of the Review-Journal’s 

owner as a template for the EBITDA calculation unless the relevant 

EBITDA was supposed to be the EBITDA of the Review-Journal and 

its other print publications.  

Drawing on its fictional “joint operation” concept, the Sun also 

contends that when section 4.2 of the 2005 JOA states that the 

Review-Journal and the Sun shall each “bear” their own respective 

editorial costs, this means that the Review-Journal may not  

 The Sun claims that if 

                                                 
1 “Earnings” are revenues minus costs. 



 

5 

the Review-Journal , it is “shifting” these 

costs to the “joint operation” instead of “bearing” them itself. But 

section 4.2 simply establishes that each newspaper pays its own 

editorial costs. It says nothing about the EBITDA calculation, which 

is addressed in detail in Appendix D and which makes plain that the 

Review-Journal’s . There is no 

separate “joint operation” to which costs can be shifted.  

Moreover, there is a powerful, additional reason why it cannot 

be the case that any costs the Review-Journal is required to “bear” 

must be ignored in the EBITDA calculation. The 2005 JOA mandates 

that “[a]ll costs” under the agreement “shall be borne by the Review-

Journal.” II AA at 208 (emphasis added). If the term “bear,” as used 

in the 2005 JOA, means that any expense “borne” by the Review-

Journal cannot be deducted from revenues when calculating 

earnings, then that would mean no costs could be deducted. This 

would destroy the whole purpose of an EBITDA calculation, which is 

a measure of profits calculated by subtracting costs from revenues. 

The Sun has no response to this point other than the non-

sequitur argument that Section 4.2 is more specific than section 5.1. 

The specificity of these two provisions is not the issue. The relative 



 

6 

specificity of contract clauses is a concept used to determine whether 

one clause controls over another, inconsistent clause. Sections 4.2 

and 5.1 are not inconsistent. Instead, the relevant question is 

whether the word “bear” in the 2005 JOA means “pay” or means 

“exclude from the EBITDA calculation.” Because it is presumed that 

a term in a contract has the same meaning throughout the entire 

contract, “bear” cannot mean “pay” in section 5.1 and “exclude from 

the EBITDA calculation” in section 4.2. The Sun simply ignores this 

fatal flaw in its argument.  

Needing a legal hook to argue that the 2005 JOA’s plain 

language is not controlling, the Sun cites an out-of-context snippet 

from Washoe County School District v. White, 133 Nev. 301, 396 P.3d 

834 (2017), for the proposition that even when a contract is 

unambiguous, courts must consider the “surrounding 

circumstances” to determine whether it should be enforced as 

written. The Sun then devotes most of its brief to what it refers to as 

the 2005 JOA’s “surrounding circumstances”—i.e., an extended 

narrative about how, regardless of what the 2005 JOA clearly states, 

the parties supposedly really intended something different, and how 

this purported “context” proves that the 2005 JOA’s plain language 



 

7 

should be ignored. The contortions the Sun goes through to defend 

the arbitration award just highlight the stark incompatibility between 

the award and the unambiguous EBITDA formula in the 2005 JOA. 

The Washoe case does not support the Sun. The language the 

Sun cites from Washoe is a citation from another case, America First 

Federal Credit Union v. Soro, 131 Nev. 737, 739, 359 P. 3d 105, 106 

(2015). That case confirms that a court interpreting a contract 

“initially determines whether the language of the contract is clear and 

unambiguous”—and if it is, the analysis stops and the contract is 

“enforced as written.” Id. It does not hold that courts may go directly 

to parol evidence in the first instance. The sentence in Washoe right 

after the one the Sun quotes reiterates this point: “If the contract is 

clear and unambiguous, then it will be enforced as written.” Washoe, 

133 Nev. at 304 (internal citation and quotation marks omitted). The 

Sun desperately does not want the 2005 JOA enforced as written. 

The Sun seeks refuge in the broad discretion typically granted 

to arbitrators by claiming that the award can only be vacated if the 

Review-Journal proves that the arbitrator knew the law and 

recognized that the law required a particular result, but consciously 

disregarded it. But this Court has never applied that standard where, 



 

8 

as here, the award on its face conflicts with an unambiguous 

provision in the parties’ contract. To the contrary, issuing an award 

that is “unsupported by the agreement” is an independent basis for 

vacatur. Wichinsky, 109 Nev. at 89; Washoe, 133 Nev. at 304 (“[t]he 

deference accorded an arbitrator . . . is not limitless; he is not free to 

contradict the express language of the contract.”) (emphasis added) 

(quoting Int’l Ass’n of Firefighters, Local 1285 v. City of Las Vegas, 

107 Nev. 906, 910, 823 P.2d 877, 879 (1991)).  

Moreover, this Court has also held that disregarding basic 

contract interpretation principles constitutes manifest disregard of 

the law. Coblentz, 112 Nev. at 1168-69. The arbitrator here 

disregarded basic contract interpretation principles by rewriting the 

2005 JOA to eliminate, and thereby render meaningless, the entire 

EBITDA formula set out in Appendix D. Unless corrected, the 

arbitrator’s ruling will fundamentally change the parties’ contractual 

relationship and potentially force the Review-Journal to pay millions 

of dollars in profits payments to the Sun over the next 20 years—

even when the Review-Journal has no profits. The district court was 

wrong to overlook these problems and confirm the award. The order 

confirming the award should be reversed. 



 

9 

ARGUMENT 

I. The 2005 JOA’s Clear EBITDA Formula Is Controlling. 

A. The plain language of the 2005 JOA explains how 
EBITDA must be calculated and mandates that 

 

The plain language of the 2005 JOA conclusively defeats all of 

the Sun’s arguments and confirms that the arbitrator failed to follow 

the parties’ contract when he held that  

 

 The 2005 JOA contains clear, unambiguous instructions 

for how EBITDA is to be determined. First, it specifies which 

publications are to be included in the EBITDA calculation: “EBITDA 

shall include the earnings of the Newspapers [i.e., the Review-Journal 

and the Sun] and the earnings of the Review-Journal’s Affiliates 

derived from publications generally circulated in Clark, Nye, or 

Lincoln Counties, Nevada, or any parts thereof.” II AA at 225-26. 

The 2005 JOA then states how EBITDA is to be calculated:  

The parties intend that EBITDA be calculated in a manner 
consistent with the computation of ‘Retention’ as that line 
item appears on the profit and loss statement for Stephens 
Media Group for the period ended December 31, 2004. 

II AA at 226 (emphasis added).  



 

10 

 

 

 

 

 

  

 

II AA at 233. 



 

11 

As the arbitrator himself acknowledged, the Sun accepted the 

Review-Journal’s calculations as consistent with the 2004 Stephens 

Media profit and loss statement for nine years without complaint. 

II AA at 240. This confirms that the Sun understood from the 

beginning that the EBITDA calculation was to be consistent with the 

Stephens Media profit and loss statement.2  

The 2005 JOA also provides that “[a]ll costs” under the 

agreement are to be “borne by the Review-Journal.” II AA at 208. As 

shown above, the Stephens Media profit and loss statement shows 

the operating costs that the Review-Journal is required to bear (i.e., 

pay) being subtracted from revenue in the Retention calculation. 

II AA at 233. Thus, the Review-Journal is responsible for paying the 

costs when they become due, and those costs are deducted from 

revenue when the Review-Journal calculates EBITDA. 

                                                 
2 The Sun claims it overlooked the fact that  

for the first nine years because its editor and publisher 
Brian Greenspun did not have “sole ownership” of the company 
during that time. RB at 20 n.4. However, the Sun has been owned by 
Greenspun’s family for decades, Geenspun was the Sun’s editor from 
1990 to the present, and Greenspun negotiated both the 1989 and 
the 2005 JOAs. VII RA 1335-37, 1341-42, 1383-85. And during this 
time period,  

See IV RA 849. Moreover,  
  



 

12 

The fact that the 2005 JOA requires the Review-Journal to bear 

all costs under the agreement, and then to deduct those costs when 

calculating EBITDA, is important. As explained in more detail below, 

the Sun contends that the word “bear/borne,” when used in the 2005 

JOA, means that costs borne by the Review-Journal cannot be 

deducted in the EBITDA calculation. Not only does this reading 

conflict with the JOA’s plain language, it would nullify the entire 

EBITDA calculation since, under the Sun’s reading, no costs at all 

can be deducted when calculating EBITDA. EBITDA is a measure of 

profit, i.e., revenues minus costs. If no costs are deducted then there 

is no EBITDA; revenues with no costs deducted are just pure 

revenues. The Sun has no response to this fatal defect in its 

argument. 

B. The Sun’s arguments for why the 2005 JOA 
supposedly does not require  

 

The Sun offers a few weak arguments for why the clear language 

described above does not really  

, none of which have merit. First, the Sun 

suggests that the language requiring EBITDA to be calculated 

consistent with the Stephens Media profit and loss statement can be 



 

13 

ignored because it is just “one sentence.” RB at 49. That is not how 

contracts work. The arbitrator was required to follow the 2005 JOA’s 

instructions for calculating EBITDA—even if they those instructions 

are contained in a single sentence. See Coblentz, 112 Nev. at 1168-

69 (arbitrator must follow the parties’ contract); Wichinsky, 109 Nev. 

at 89 (same). 

The Sun also contends that the deductions shown on the 

Stephens Media profit and loss statement are not controlling because  

the agreement merely requires the EBITDA calculation to be 

“consistent with” the Retention calculation, not “identical” to it. RB at 

51. This argument ignores the fact  

 

 

 II AA at 233. Eliminating one of the largest deductions on 

the profit and loss statement would not result in an EBITDA 

calculation “consistent with” that profit and loss statement.3  

                                                 
3 See C.I.R. v. Standard Life & Acc. Ins. Co., 433 U.S. 148, 162 (1977) 
(Statute that required accounting computations to be “made in a 
manner consistent with the manner required for purpose of the 
annual statement approved by the National Association of Insurance 
Commissioners [i.e., NAIC]” required the use of the NAIC accounting 
method). 



 

14 

The Sun next creates a strawman to knock down by asserting 

that calculating EBITDA “identically” to the Retention calculation, 

produces “an impractical result” because “no business could expect 

that its expenses would or could remain fixed for decades into the 

future.” RB at 51. Of course the expense amounts are going to 

change. That is why the 2005 JOA requires the calculation to be 

“consistent” with the Retention calculation, not “identical” to it. A 

calculation that is consistent with the Retention calculation would 

deduct the same categories of costs, not the same dollar amounts. 

The Sun also argues that it does not make sense to use the 

Stephens Media profit and loss statement as a template for the 

EBITDA calculation because it includes costs that no longer exist 

under the 2005 JOA. RB 55-56. But just because a category of costs 

reflected on the profit and loss statement is no longer being incurred 

does not mean it is impossible to calculate EBITDA consistent with 

that profit and loss statement. It just means that cost, which would 

be included if it were incurred, becomes zero for the purpose of the 

calculation.  

Finally, the Sun points out that the Stephens Media profit and 

loss statement was not attached to the 2005 JOA. The Review-



 

15 

Journal never said that it was. The Review-Journal accurately 

pointed out that it was incorporated in the agreement, since it was 

referenced in the 2005 JOA and the parties were instructed to 

calculate EBITDA consistent with that profit and loss statement. See 

Appellants’ Opening Brief at 11. 

The Sun itself admits that “[w]here a written contract refers to 

another document it is considered incorporated by and part of the 

contract.” RB at 71 (citing Pentax Corp. v. Boyd, 111 Nev. 1296, 1300, 

904 P.2d 1024, 1026 (1995)); see also Regent at Town Ctr. 

Homeowners’ Ass’n v. Oxbow Constr., LLC, 419 P.3d 702, 2018 WL 

2431690, Nos. 69777, 70296, at *2 (Nev. May 24, 2018) (unpublished 

disposition) (report incorporated by reference in contract was part of 

the contact) (citing PaineWebber Inc. v. Bybyk, 81 F.3d 1193, 1201 

(2nd Cir. 1996) (“a paper referred to in a written instrument and 

sufficiently described may be made a part of the instrument as if 

incorporated into the body of it”)); Lincoln Welding Works, Inc. v. 

Ramirez, 98 Nev. 342, 345, 647 P.2d 381, 383 (1982) (writings made 

part of a contract by reference are construed as part of the contract); 

Paseo Verde Gibson Apts. LLC v. Valley Ass’n, Inc., No. 

216CV03000KJDPAL, 2018 WL 1536806, at *3 (D. Nev. Mar. 29, 



 

16 

2018) (statute and regulation referenced in document granting right 

of way were part of that document and not parol evidence).  

C. Because the EBITDA formula is unambiguous, the 
analysis stops here. 

Because the EBITDA formula is unambiguous, the arbitrator 

was required to follow it, and was not permitted to ignore it based on 

contrary testimony or argument. The bedrock rule that unambiguous 

contracts must be enforced as written and cannot be changed based 

on parol evidence has been settled law for decades. Klabacka v. 

Nelson, 133 Nev. 164, 171, 394 P.3d 940, 946 (2017) (“[w]here a 

written contract is clear and unambiguous on its face, extraneous 

evidence cannot be introduced to explain its meaning” (quoting Kaldi 

v. Farmers Ins. Exch., 117 Nev. 273, 281, 21 P.3d 16, 21 (2001)); Geo. 

B. Smith Chem. Works, Inc. v. Simon, 92 Nev. 580, 582, 555 P.2d 216, 

216 (1976) (“Where, as here, a written contract is clear and 

unambiguous on its face, extraneous evidence cannot be introduced 

to explain its meaning.”). 

 In fact, this Court reaffirmed this very rule just two months 

ago. See DeSage v. AW Fin. Grp., LLC, 461 P.3d 162 (Table), No. 

71919, 2020 WL 1952504 at *2 (Nev. Apr. 22, 2020) (unpublished 



 

17 

disposition) (“Under Nevada law, which controls this issue, ‘parol 

evidence may not be used to contradict the terms of a written 

contractual agreement.’” (quoting Kaldi, 117 Nev. at 281)). 

The rule against using parol evidence to change a contract’s 

plain language is basic Nevada contract law that applies to 

arbitrators as well as courts. See Kreeger v. BCC Capital Partners 

LLC, No. CVS041061KJDLRL, 2005 WL 8161910 at *2 (D. Nev. 2005) 

(applying Nevada law to vacate arbitration award in part because the 

contract was “clear and explicit” and the arbitrator “did not 

adequately explain the basis for . . . admitting parol evidence to vary 

or contradict express terms of the contract”); see also Coblentz, 112 

Nev. at 1169 (vacating award because arbitrator failed to follow basic 

contract law). 

Fighting uphill against an unbroken line of this Court’s 

precedent, the Sun cites Washoe County Sch. Dist. v. White for the 

proposition that arbitrators and courts are free to consider 

“surrounding circumstances” even when the agreement at issue is 

unambiguous. RB at 29. The Sun thus tries to excuse the arbitrator’s 

disregard of the EBITDA formula in the 2005 JOA by claiming that 

his conclusion was based on “surrounding circumstances,” such as 



 

18 

the history of the parties’ JOAs, the “transition” from the 1989 JOA 

to the 2005 JOA, Brian Greenspun’s personal opinions, and so on. 

This Court in Washoe did not hold that when interpreting a 

contract, courts and arbitrators may go directly to parol evidence in 

the first instance. That has never been the law in Nevada. The 

language the Sun cites from Washoe is a partial quotation from 

America First Federal Credit Union v. Soro, in which this Court 

actually held that a court interpreting a contract “initially determines 

whether the language of the contract is clear and unambiguous”—

and if it is, the analysis stops and the contract is enforced as written. 

359 P. 3d at 106. In fact, in Washoe, the sentence immediately after 

the one the Sun quotes reiterates this point: “If the contract is 

unambiguous, then it will be enforced as written.” Washoe, 133 Nev. 

at 304. Thus, Washoe confirms that the Court must reject the Sun’s 

“surrounding circumstances” argument and enforce the 2005 JOA as 

written. 

D. The Sun’s claim about what its subjective intent 
really was is legally irrelevant. 

Consistent with the rule that an unambiguous contract must 

be enforced as written, the Sun’s claim that it never intended the 



 

19 

EBITDA calculation to be based on the Stephens Media profit and 

loss statement must be rejected. The Sun asserts that it only 

included the language requiring EBITDA to be calculated consistent 

with the Retention calculation because it wanted to “ensure that the 

RJ could not create new EBITDA line items” such as a printing press 

the Review-Journal was considering buying, which the Sun was 

afraid would be deducted from EBITDA as a capital expense. RB at 

52.  

Preliminarily, this argument makes no logical sense. If the 

parties wanted to prevent new press equipment from being deducted, 

they would have included a provision specifying that. And, in fact, 

they did just that. The 2005 JOA expressly prohibits the Review-

Journal from deducting costs of new press equipment as capital 

expenses. II AA at 226. New press equipment  

 are on the list of items that the parties excluded 

from the EBITDA calculation in Appendix D. Id.4 The very idea that 

                                                 
4 Specifically, Appendix D of the 2005 JOA states: “EBITDA, whether 
determined for any period before or after April 1, 2005, shall not 
include (a) any expense for rents, leases, or similar expenses for 
Other Equipment (i) if such expense, under generally accepted 
accounting principles, should be treated as a capitalized lease 
obligation . . . .” 



 

20 

the parties included a provision requiring them to calculate EBITDA 

according to the Stephens Media profit and loss statement just to 

ensure that certain costs relating to printing presses were excluded, 

when there was already another express provision excluding those 

costs, is nonsensical.  

To be sure, the Sun probably did want to ensure that no new 

line items were added to the EBITDA calculation, but that does not 

actually help the Sun here.  

 

II AA at 233. So the Review-Journal was not creating any “new” 

EBITDA line items when it deducted those costs in the EBTDA 

calculation. In fact, the Sun’s argument demonstrates that the 

purpose of incorporating the Stephens Media profit and loss 

statement was to ensure that future EBITDA calculations used the 

same categories as that profit and loss statement (other than a few 

categories expressly carved out, like press equipment).  

In any event, even if the Sun’s argument made logical sense, 

which it does not, it would not matter. The Sun’s professed subjective 

intent is legally irrelevant and cannot be used to justify the 

arbitrator’s failure to enforce the 2005 JOA according to its terms. “It 



 

21 

is black-letter law that the terms of an unambiguous private contract 

must be enforced irrespective of the parties’ subjective intent.” 

Travelers Indem. Co. v. Bailey, 557 U.S. 137, 129 S. Ct. 2195, 174 L. 

Ed. 2d 99 (2009) (citing 11 Williston on Contracts § 30:4 (4th ed. 

1999); Galardi v. Naples Polaris, LLC, 129 Nev. 306, 313, 301 P. 3d 

364, 368 (2013) (holding that a court may not consider “a party’s 

subjective understanding of a contract’s terms, when that 

understanding contradicts the contract’s express terms”).  

II. The Court Must Reject All Of The Sun’s Arguments That 
Presume The Existence Of A Separate “Joint Operation” 
Entity, Since No Such Entity Exists Under The 2005 JOA. 

A. The 2005 JOA does not provide for a separate “joint 
operation” entity. 

A central premise of all of the Sun’s arguments is that there was 

supposed to be a “joint operation” entity with its own assets and 

books that was maintained separately from the Review-Journal’s 

assets and books. According to the Sun, the EBITDA used to 

calculate the Sun’s profit payment is supposed to be the EBITDA of 

the “joint operation,” not the EBITDA of the Review-Journal/Sun 

joint newspaper and the Review-Journal’s other print publications, 

as specified in the Retention clause and the incorporated Stephens 



 

22 

Media profit and loss statement. E.g., RB at 11-13, 30-32, 43-56. 

Thus, the Sun concludes that calculating EBITDA consistent with the 

Stephens Media profit and loss statement is improper. The Sun also 

contends that  

 because deducting 

them amounts to “shifting” them to the “joint operation.” E.g., RB at 

30-32, 43-56. 

The Sun does not and cannot point to any language in the 2005 

JOA requiring the parties to maintain a separate “joint operation” 

entity with its own assets and books. It nonetheless contends that 

“surrounding circumstances,” “context,” and “history” establish that 

this is what the parties intended.  

The “joint operation” concept that the Sun is urging has no 

basis in the parties’ agreement and in fact directly conflicts with the 

plain-language EBITDA formula. As explained above, the 2005 JOA 

is very clear about whose earnings are to be included in the EBITDA 

calculation. It states that EBITDA “shall include the earnings of the 

Newspapers [i.e., the Review-Journal and the Sun] and the earnings 

of the Review-Journal’s Affiliates derived from publications generally 

circulated in Clark, Nye, or Lincoln Counties, Nevada, or any parts 



 

23 

thereof.” II AA at 225-26.5  The 2005 JOA never even mentions a 

“joint operation EBITDA.” See Section II.A, above. Because the 2005 

JOA is unambiguous, “surrounding circumstances” and “history” are 

legally irrelevant and cannot be used to eliminate the parties’ 

express, agreed-upon EBITDA formula from the 2005 JOA. See, e.g., 

Klabacka, 133 Nev. at 171. 

The audit provision in the 2005 JOA further confirms that there 

is no separate “joint operation” entity under the 2005 JOA. That 

provision states that, in the event of a dispute about the Sun’s profit 

payment, the Sun has the right “to examine and audit the books and 

records of the Review-Journal and the other publications whose 

earnings are included in EBITDA for the purpose of verifying the 

determinations of the changes to the Annual Profit Payments.” II AA 

at 243 (emphasis added). The audit provision does not mention 

auditing a “joint operation” because no such entity exists under the 

2005 JOA.  

                                                 
5 Unable to rebut this point, the Sun urges the Court to ignore it on 
the ground that it supposedly was “never raised before.”  RB 53 n. 
11. The Review-Journal pointed out this language multiple times 
below. E.g., II AA at 186-87, 198-99; III AA at 417. In any event, 
logical arguments based on the plain language of the contract at 
issue are never waived. 



 

24 

B. The Sun is conflating the terminated 1989 JOA with 
the 2005 JOA. 

The Sun’s insistence that there was supposed to be a separate  

“joint operation” entity with its own profits and costs appears to be a 

deliberate attempt to sow confusion by conflating the former, 

terminated 1989 JOA with the 2005 JOA.6 The 1989 JOA envisioned 

the creation of a separate “Agency” that would maintain the revenue 

from both daily, separately circulated papers, pay joint expenses, and 

distribute the joint profits. See II AA at 253, 284-89, 291. Under the 

1989 JOA, the Sun was compensated, in part, with a share of the 

newspapers’ joint profits that were to have been maintained and paid 

out by the Agency. II AA at 281-83, 291. 

However, the 2005 JOA expressly terminated the 1989 JOA. See 

II AA at 207 (terminating the 1989 JOA as of September 30, 2005). 

The Sun itself admits the 2005 JOA eliminated the “Agency” concept. 

RB at 11. It also concedes that the “clear intention” of the 2005 JOA 

was to “create a clean break from prior accounting.” RB at 56. It 

makes sense that the parties eliminated the concept of a separate 

                                                 
6 Although unclear, it appears that the arbitrator thought the 2005 
JOA required there to be a separate “joint operation,” which may be 
why he disregarded the EBITDA formula. 



 

25 

entity to distribute JOA profits because under the 2005 JOA, the Sun 

newspaper no longer has its own profits because it is now an insert 

inside the Review-Journal. II AA at 218-220, 208.  

Consistent with these changes, there is no separate “joint 

operation” entity referenced in the 2005 JOA that would pay joint 

costs and distribute joint profits. Instead, the Sun’s annual profit 

payment under the 2005 JOA is a payment that is adjusted upward 

or downward by the same percentage that the combined EBITDA of 

the printed Review-Journal/Sun and other Review-Journal print 

publications increased or decreased as compared to the prior year. II 

AA at 225. The Sun’s suggestion that the concept of a separate “joint 

operation” entity survived the termination of the 1989 JOA, and still 

exists in the 2005 JOA despite being inconsistent with the parties’ 

replacement accounting method, is based on a fiction that conflicts 

with what the parties actually agreed and drafted. 

C. Because there is no joint operation entity, the Sun’s 
contention that the EBITDA formula produces 
absurdities is baseless. 

Operating from the false premise that its profit payment is 

supposed to be based on the EBITDA of a separate, fictitious joint 

operation entity, the Sun contends that the EBITDA formula in the 



 

26 

2005 JOA is absurd if read literally because (i) the relevant EBITDA 

is the EBITDA of the “joint operation,” not the EBITDA of the Review-

Journal; and (ii) the profit and loss statement is inconsistent with the 

accounting required by the 1989 JOA. RB at 52-56. Both arguments 

are baseless. 

First, as explained above, the relevant EBITDA is the EBITDA of 

the Review-Journal/Sun newspaper and the Review-Journal’s print 

publications. See II AA at 225. The revenues and costs of the 

newspaper and the other print publications included in the EBITDA 

calculation are reflected on the Stephens Media profit and loss 

statement that the parties agreed to use as a template. II AA at 226. 

There is no separate joint operation entity or joint operation EBITDA. 

There is nothing “absurd” about this structure; the parties have been 

following it since 2005, and the Sun did not even complain about it 

until 2014. By claiming now that the parties actually intended 

something completely different, the Sun is just denying the contract’s 

plain language. 

Second, it does not matter that the Stephens Media profit and 

loss statement is inconsistent with accounting under the 1989 JOA 

or that certain deductions are allowed under the 2005 JOA that may 



 

27 

not have been allowed under the 1989 JOA. As explained above, the 

2005 JOA expressly terminated the 1989 JOA as of September 30, 

2005. II AA at 206. It eliminated the prior “Agency” accounting 

method and replaced it with a different formula for determining the 

Sun’s profit payment that used the EBITDA of the Review-Journal 

and its other print publications. See II AA at 225-28.  

Under the 2005 JOA, the formula for determining the Sun’s 

profit payment requires EBITDA to be calculated consistent with the 

Stephens Media profit and loss statement. II AA at 226. It does not 

require EBITDA to be calculated consistent with the old “Agency” 

accounting method from the 1989 JOA that was expressly 

terminated. The fact that accounting under the 2005 JOA is different 

than accounting under the 1989 JOA is not “absurd.” As the Sun 

admits, changing the accounting method was the whole reason the 

parties terminated the 1989 JOA. Again, the Sun is trying to sow 

confusion by conflating the 1989 JOA and the 2005 JOA. 



 

28 

III. The Sun’s Attempts To Write  
 

A. Section 4.2 does not say  

The Sun’s contention that section 4.2 prohibits the Review-

Journal from deducting its editorial costs has no merit and is 

premised on a misreading of the provision’s plain language and the 

fiction that the parties intended there to be a separate “joint 

operation” entity.  

Section 4.2, which states that “[t]he Review-Journal and the 

Sun shall each bear their own respective editorial costs and shall 

establish whatever budgets each deems appropriate,” II AA at 207, 

does not mention EBITDA. It just says that each newspaper 

determines its own editorial budget and pays its own editorial costs. 

See id. This was a change from the 1989 JOA, under which the 



 

29 

Review-Journal paid the editorial costs of both papers pursuant to 

an allocation formula.7  

The Sun’s attempts to direct the Court’s attention to an 

inapplicable provision that has nothing to do with the EBITDA 

calculation, when there is a clear section of the 2005 JOA explaining 

how EBITDA must be calculated, is right out of the losing party’s 

playbook in Coblentz. In Coblentz, the arbitrator read the express 

contract provision requiring the defendant to provide insurance for 

the plaintiffs out of the agreement because the defendant convinced 

him that the relevant provision was really an unrelated provision 

about indemnity.  Coblentz, 112 Nev. at 1168-69. This Court reversed 

the district court’s order confirming the award because the arbitrator 

conflated the concepts of indemnity and insurance, and in doing so 

disregarded the parties’ contract. Id.  

                                                 
7 The Sun claims that it always paid for its own editorial costs. RB at 
34. That is false. The 1989 Agreement required the Review-Journal 
to pay the Sun an amount for editorial and news expenses that 
equaled 65% of what the Review-Journal allocated for its own 
editorial expenses. II AA at 281 (“On the first day of each month 
following the Effective Date, Review Journal shall pay to Sun an 
amount equal to one-twelfth (1/12th) of the Sun’s annual allocation 
for news and editorial expenses as herein provided.”). 



 

30 

The Sun is attempting the same maneuver here. It is trying to 

convince the Court to ignore the EBITDA formula plainly set out in 

Appendix D by falsely claiming that the provision relevant to this 

dispute is section 4.2. The Sun does this by arguing that the phrase 

“bear their own respective editorial costs” in Section 4.2 means that 

the Review-Journal’s editorial costs cannot be deducted. To get to 

this conclusion—even though section 4.2 does not mention 

EBITDA—it contends that the use of the word “bear” implies that 

“neither party [can] shift the burden of those costs to the joint 

operation.” RB at 31.  

This argument fails because it conflicts with the 2005 JOA’s 

clear language and presumes the existence of a separate “joint 

operation” entity when in fact no such entity exists. The 2005 JOA 

requires the Review-Journal to  

 

 See II AA at 226, 233. No costs are being “shifted” to the 

“joint operation” because the joint operation does not have, and is 

not required to have, separate assets or separate books to which 

costs can be “shifted.”  



 

31 

Nor is the Review-Journal “charging” the Sun for its editorial 

costs or “seek[ing] reimbursement . . . from the joint operation” as 

the Sun wrongly claims. RB at 35. The Sun is not being “charged” for 

anything—it did not pay the Review-Journal a dime. And the “joint 

operation” is not “reimbursing” the Review-Journal for its costs 

because there is no joint operation entity and there are no joint 

operation assets. Yes, if the Review-Journal’s costs,  

 

That is the 

arrangement the Sun agreed to. See II AA at 225-26. 

B. The Sun’s reading of the term “bear” must be 
rejected because it would nullify the entire EBITDA 
calculation. 

As noted above, the Sun’s interpretation of the word “bear” is 

fatally flawed for another, independent reason. Editorial costs are not 

the only costs the Review-Journal is required to “bear.” Section 5.1 

of the 2005 JOA requires the Review-Journal to bear all costs under 

the JOA. It states: “All costs, including capital expenditures, of 

operations under this Restated Agreement, except the operation of 

the Sun’s news and editorial department, shall be borne by the 

Review-Journal.” II AA at 206 (emphasis added).  



 

32 

The fact that the 2005 JOA requires all costs under the JOA to 

be “borne” by the Review-Journal proves that when the parties wrote 

that the Review-Journal must bear a cost, they meant that the 

Review-Journal was to pay the cost, and they did not mean the cost 

could not be deducted in the EBITDA calculation. If the Sun were 

correct that any costs “borne” by the Review-Journal could not be 

deducted, then no costs could be deducted at all. This would defeat 

the purpose of an EBITDA calculation, because EBITDA is a measure 

of profit, which is calculated by subtracting costs from revenues. The 

Sun’s proposed reading is not just incorrect, it is impossible. 

The Sun wholly fails to grapple with the logical conclusion that 

flows from its reading of “bear/borne.” If the Sun truly believed in 

good faith that the Review-Journal cannot deduct costs it is required 

to “bear,” then the Sun would be arguing that the Review-Journal is 

not allowed to deduct any costs and must base the Sun’s profits 

payment on gross revenue. The Sun is conspicuously not claiming 

that other costs borne by the Review-Journal cannot be deducted, 

nor is it claiming that its profit payment should be based on pure 

revenue instead of EBITDA. The fact that even the Sun is not making 

these arguments shows that the Sun is trying to give an idiosyncratic 



 

33 

meaning to the word “bear” in section 4.2  

.8 

  The Sun, not surprisingly, has no rebuttal to this point. After 

talking around the issue for a page and a half, it weakly asserts that 

Section 4.2 is more specific than 5.1. RB at 37-38. That is not the 

issue and, in fact, is a complete non-sequitur. The rule that a specific 

provision controls over a general one applies when two contract terms 

are inconsistent. Here, sections 4.2 and 5.1 are perfectly consistent: 

Section 5.1 says all costs under the 2005 JOA except the Sun’s 

editorial costs must be borne by the Review-Journal; section 4.2 says 

each newspaper bears its own editorial costs. See II AA at 208, 207.   

The question here is whether, as the Sun claims, when the JOA 

says that the Review-Journal must bear an expense, that means the 

expense cannot be deducted in the EBITDA calculation. Section 5.1 

is important because it uses the same word as Section 4.2 

                                                 
8 The Sun suggests that there is something unfair about the fact that 
the Sun’s editorial costs cannot be deducted from EBITDA, but that 
makes perfect sense since the Sun, not the Review-Journal, bears 
the Sun’s editorial costs. Because the Review-Journal is not paying 
the Sun’s editorial costs, the Review-Journal cannot deduct those 
costs when calculating EBITDA. See II AA 233. It is the Review-
Journal’s profits, if any, that are calculated for the purpose of 
determining the Sun’s profits payment. 



 

34 

(bear/borne) in the same context (the Review-Journal is to bear 

certain costs). For the reasons described above, in the context of 

section 5.1, “bear/borne” cannot mean “exclude from the EBITDA 

calculation.” Thus, it cannot have that meaning in section 4.2 either, 

because a term used by the parties in a contract must be given the 

same meaning throughout the contract. See 11 Williston on 

Contracts § 32.6 (4th ed. 2020).   

C. The fact that section 4.2 was negotiated before the 
EBITDA formula is irrelevant and, if anything, 
supports the Review-Journal’s argument, not the 
Sun’s argument. 

In another “surrounding circumstance” that is irrelevant 

because the contract is unambiguous, the Sun also asserts that 

Section 4.2 was negotiated before Appendix D, which sets forth the 

EBITDA formula and requires the parties to use the Stephens Media 

profit and loss statement as a template. RB at 51. Even if the Court 

could consider parol evidence, which it cannot, this point does not 

even support the Sun. 

After all, if the Sun were correct that Section 4.2 reflects the 

parties’ intent that the Review-Journal’s  

, and Section 4.2 was settled before 



 

35 

the parties negotiated Appendix D, then the parties would never have 

written in Appendix D that EBITDA was to be calculated “in a manner 

consistent with the computation of ‘Retention’ as that line item 

appears on the profit and loss statement for Stephens Media Group 

for the period ended December 31, 2004.” II AA at 226. The parties 

would have rejected the idea of using the Stephens Media profit and 

loss statement as a template because that statement  

  

Moreover, the Sun admitted that it drafted the language 

requiring EBITDA to be calculated consistent with the “Retention” 

calculation in the Stephens Media profit and loss statement. RB at 

17. That fact makes the Sun’s version of events even less plausible. 

If the Sun wanted the Review-Journal’s  

 

 

 

  



 

36 

D. The Sun’s “Second Paragraph” argument relies on 
language that only applies to the EBITDA calculation 
for years prior to 2005. 

As further “context” to support its atextual reading of section 

4.2, the Sun points to a provision in the 2005 JOA that it calls “the 

Second Paragraph.” The Sun is referring to the first clause of the first 

sentence of the second paragraph of Appendix D, which states: 

In calculating the EBITDA (i) for any period that 
includes earnings prior to April 1, 2005, such 
earnings shall not be reduced by any amounts that 
during such period may have been otherwise been 
[sic] deducted from earnings under Section A.1 of 
Appendix A or section B.1.16, B.1.17, B.1.18, or B.3 
of Appendix B of the 1989 Agreement . . . .  

II AA at 225 (emphasis added); see also RB at 39.  

This clause, on its face, is expressly limited to “any period that 

includes earnings prior to April 1, 2005.” II AA at 225 (emphasis 

added).9 It does not apply to calculations for the years after April 1, 

2005. See id.  

The arbitration at issue in this appeal was about the EBITDA 

calculations for the years 2015 through 2018. II AA at 238. The years 

2015 through 2018 do not include earnings prior to April 1, 2005. 

                                                 
9 April 1 is the start of the year for the purpose of the annual EBITDA 
calculation for the purpose of determining the Sun’s profits payment. 



 

37 

Thus, the “Second Paragraph” cannot apply to the EBITDA 

calculations at issue in the arbitration and in this appeal.  

Although the first clause of the “Second Paragraph” on its face 

does not apply in this case, the Sun contends that when one 

considers it in conjunction with section 4.2, the “context” somehow 

reveals that editorial costs are to be excluded from the EBITDA 

calculation for the duration of the 2005 JOA. There are numerous 

flaws in this argument, the most obvious one being that if the parties 

had intended the Review-Journal’s editorial costs to be excluded from 

post-2005 calculations, they would have written that in the 

agreement—but they did not. Instead, they expressly wrote that 

EBITDA was to be calculated consistent with the computation of 

“Retention” in the 2004 Stephens Media profit and loss statement. II 

AA at 226.  

The Sun insinuates that testimony from the arbitration proves 

that, notwithstanding the fact that the “Second Paragraph” on its face 

is limited to earnings prior to April 1, 2005, it was really supposed to 

apply to all EBITDA calculations for the years after April 1, 2005. See 

RB at 41. This is just false; none of the record excerpts the Sun cites 

include anyone testifying to that. See 12RA2898-2900, 11RA2467-



 

38 

73, 13RA2898-2911. In any event, if the arbitrator had based his 

decision to disregard the parties’ agreement on parol evidence, that 

would just provide an independent basis to vacate the award since, 

as noted above, Nevada law prohibits parol evidence from being 

considered when a contract provision is clear. Kreeger, 2005 WL 

8161910 at *2 (applying Nevada law to vacate arbitration award in 

part because the arbitrator used parol evidence to vary the terms of 

an unambiguous contract).  

The Sun agreed that EBITDA would be calculated consistent 

with the Retention calculation in the 2004 Stephens Media profit and 

loss statement. It also agreed to the language that expressly limits 

the “Second Paragraph” to periods that include earnings prior to April 

1, 2005. These provisions are not inconsistent—they just set out 

different rules for different time periods. The Sun’s eleventh-hour 

dissatisfaction with the deal that it made is not a basis to rewrite the 

contract. Reno Club v. Young Inv. Co., 64 Nev. 312, 324, 182 P.2d 

1011, 1016–17 (1947) (“Courts cannot make for the parties better 

agreements than they themselves have been satisfied to make or 

rewrite contracts because they operate harshly or inequitably as to 

one of the parties.”). 



 

39 

E. How other JOAs between other newspapers handle 
editorial costs is irrelevant. 

Finding no support for its argument in the 2005 JOA at issue 

in this case, the Sun resorts to arguing that other JOAs involving 

other newspapers supposedly have separate JOA assets, and in those 

JOAs either the joint operation pays both newspapers’ editorial costs, 

or they each pay their own. See RB at 32. The purported terms of 

other JOAs involving other newspapers are not relevant to the 

question of whether the arbitrator disregarded the express EBITDA 

formula in the 2005 JOA between the Review-Journal and the Sun.  

The Sun claims other JOAs are relevant because courts may 

consider “trade usage” and “industry custom.” But parties are always 

free to draft contracts with terms of their choosing regardless of what 

others in their industry have purportedly chosen to do. “Trade usage” 

and “industry custom” are used to give meaning to terms of art in an 

industry—they do not allow an arbitrator to rewrite an unambiguous 

contract to make it more like other, different, contracts.  



 

40 

IV. The Arbitrator’s Ruling As To Promotional Costs Conflicts 
With The 2005 JOA’s Plain Language, And Nothing In The 
Sun’s Brief Refutes That Fact. 

The Sun’s argument for why it was supposedly acceptable for 

the arbitrator to ignore the 2005 JOA’s clear mandate that 

 are similar 

to its arguments as to , and equally unavailing.  

The Sun claims that the language in section 5.1.4 stating that 

each party “may undertake additional promotional activities for their 

respective newspaper at their own expense” means that  

 

 RB at 43-44.  

 

the Review-Journal is “charg[ing] its independent promotional 

expenses to the joint operation” and thereby supposedly forcing the 

Sun to “subsidize” the Review-Journal’s promotional costs. Id. at 45.  

Not to belabor the point, but  

, 

and the 2005 JOA requires the parties to calculate EBITDA 

consistent with that profit and loss statement. See II AA at 226, 233. 

This is the contract the Sun negotiated and agreed to. The Review-



 

41 

Journal is paying its separate promotional costs, as section 5.1.4 

requires. No costs are being “charged” to the “joint operation” 

because the joint operation does not have separate assets or separate 

books. The Sun is not subsidizing anything—it did not pay the 

Review-Journal any money. Again, as explained above, 

 

 

This is the agreement the parties made—the payments 

from the Review-Journal to the Sun, if any, are based on the Review-

Journal’s profits, if any. 

 In addition to ignoring the plain language of 2005 JOA and 

ruling that  

, the arbitrator bizarrely ordered that  

 

 

 

 

 As the 

Review-Journal noted in its brief, this ruling had no basis in the 2005 

JOA, , 



 

42 

as shown in the Stephens Media profit and loss statement. It also 

violates basic accounting principles, since it is not appropriate to 

book revenues without also booking the corresponding cost.10 

The Sun’s defense of this ruling makes no sense. The Sun states 

that the value received in a trade agreement should be booked as 

revenue because “JOA assets were used.” RB at 47. However, under 

the 2005 JOA, there are no separate “JOA assets.” The Sun’s position 

is based on a fiction. 

The rest of the Sun’s argument on this point, again, depends on 

its insistence that there is supposed to be a separate set of books 

reflecting assets and costs of the “joint operation.” See RB at 48-49. 

As explained above, this is not only not a requirement, it would not 

make any sense in the context of the 2005 JOA, which eliminated the 

“Agency” concept and tied the Sun’s profits payment to the increase 

or decrease in the combined EBITDA of the Review-Journal/Sun joint 

                                                 
10 ATTORNEY’S HANDBOOK OF ACCOUNTING, AUDITING, AND FINANCIAL 

REPORTING, § 4.04[2] (4th ed. 2017) (“[T]he matching principle has 
been integral to the calculation of a meaningful net income or net 
loss. Simply stated, matching means offsetting the expenses directly 
related to the production of revenues in any given period against 
those revenues to determine the entity’s net earnings over that 
period.”). 



 

43 

newspaper and the Review-Journal’s other print publications. See 

Sections III.A-B, above. 

V. The Sun Fails To Distinguish Coblentz, Which Mandates 
Reversal Here.  

As explained above, none of the Sun’s arguments for why the 

arbitration award was supposedly consistent with the 2005 JOA 

survive even minimal scrutiny. The 2005 JOA unambiguously 

establishes that the Review-Journal’s  

  

 disregarding and rendering 

meaningless key provisions of the agreement. The Sun’s arguments 

about “surrounding circumstances,” “history,” and “context” cannot 

change these unescapable facts.  

The Sun does not dispute that this Court’s precedent requires 

an arbitration award to be vacated if it conflicts with the parties’ 

agreement, nor can it. See Coblentz, 112 Nev. at 1169 (holding that 

it was reversible error for the district court to confirm an award that 

conflicted with the parties’ agreement); see also RB at 25-26.  

Tellingly, the Sun makes no serious effort to distinguish Coblentz. 

The Sun argues only that the arbitrator in Coblentz rendered a 



 

44 

provision in the underlying contract meaningless, RB at 59, as if that 

distinguishes Coblentz from this case. However, that is not a point of 

distinction because the arbitrator’s award here rendered the entire 

EBITDA formula meaningless by ruling  

    

Finding no support in the 2005 JOA’s plain language or the law, 

the Sun seeks refuge in the high standard for vacating an arbitration 

award, contending the Review-Journal is required to prove that the 

arbitrator knew the law and recognized that the law required a 

particular result, but consciously disregarded it. RB at 27-28. But 

this Court has never applied that standard where, as here, the award 

on its face conflicts with an unambiguous provision in the parties’ 

contract. To the contrary, in Coblentz, the Court reversed the order 

confirming the award because the award, on its face, conflicted with 

the parties’ contract, and because the arbitrator manifestly 

disregarded the law when he read a term requiring one party to 

insure the other out of the agreement altogether. Coblentz, 112 Nev. 

at 1168-69.  

Moreover, this Court has held numerous times that issuing an 

award that is unsupported by the agreement is an independent 



 

45 

ground for vacatur. See Washoe, 133 Nev. at 304 (an arbitrator is not 

free to contradict the express language of the contract.”); Wichinsky, 

109 Nev. at 89 (if an award is “unsupported by the agreement, it may 

not be enforced”). This is such a case: The award is unsupported by 

the 2005 JOA, and by rendering an award that read out the entire 

EBITDA calculation that the parties negotiated and agreed upon (and 

which the Sun assented in for nine years with no complaint), the 

arbitrator manifestly disregarded the law. Vacatur was mandatory, 

and it was reversible error for the Court to confirm the award.  

CONCLUSION 

For the foregoing reasons, the Court should reverse the 

judgment below and remand with instructions to vacate the portions 

of the award that (1) hold that  

, (2) award damages 

on the Sun’s breach of contract claim based on  

 and (3) order the Review-Journal to 

 

 

  



 

46 

CROSS-RESPONDENTS’ ANSWERING BRIEF 

JURISDICTIONAL STATEMENT 

The Review-Journal incorporates the jurisdictional statement 

from its opening brief.  

ISSUE PRESENTED FOR REVIEW 

The 2005 JOA states that the arbitrator shall award the “fees 

and costs of arbitration.” It says nothing about attorneys’ fees. Did 

the arbitrator disregard the JOA when he declined to award the Sun 

its attorneys’ fees? 

STATEMENT OF THE CASE AND RELEVANT FACTS 

A. The relevant provision of the 2005 JOA. 

The 2005 JOA does not authorize or require the arbitrator to 

award attorneys’ fees. The fees and costs of arbitration are addressed 

in Appendix D; attorneys’ fees are not mentioned. After authorizing 

the arbitrator to award arrearages, if any, to the Sun in an arbitration 

arising from an audit dispute, the relevant provision states: 

The arbitrator shall also make an award of the fees and 
costs of arbitration, which may include a division of 
such fees and costs among the parties in a manner 
determined by the arbitrator to be reasonable in light of 
the positions asserted and the determination made. 

II AA at 227 (emphasis added). 



 

47 

B. The Sun’s claims, and the arbitrator’s ruling. 

In the arbitration, the Sun asserted multiple claims against the 

Review-Journal, including claims for declaratory relief, breach of 

contract, and “tortious” breach of the covenant of good faith and fair 

dealing, and asked the arbitrator to order an audit. II AA 237; see 

also I AA at 21-29.  

As described in the Review-Journal’s opening brief, the 

arbitrator ruled in favor of the Sun on some of its declaratory relief 

and breach of contract claims, ignoring the plain language of the 

2005 JOA to hold that the Review-Journal was prohibited from 

deducting editorial and certain promotional costs when calculating 

EBITDA. II AA at 236. The arbitrator awarded the Sun $1.6 million 

plus interest on its claim relating to editorial costs. Id. at 246. He 

awarded no damages on the Sun’s claim relating to promotional 

activities costs. Id. at 241-43. However, he imposed rules for how 

promotional costs should be accounted for. Id. at 240-41. He also 

granted the Sun’s request for an audit (although the Review-Journal 

had never refused to permit an audit). Id. at 246. The Review-Journal 

prevailed on the Sun’s tortious breach claim, which the arbitrator 

rejected in its entirety. Id. at 245.  



 

48 

Both parties requested attorneys’ fees, litigation costs, and the 

costs of arbitration. II AA at 246. The arbitrator declined to award 

attorneys’ fees and litigation costs, observing that  

 

 Id. However, he recognized that Appendix D  

 

 Id. The arbitrator awarded the 

fees and costs of the arbitration to the Sun, stating  

 

 Id. at 247.  

C. The district court’s order, and the Sun’s cross-appeal. 

The district court confirmed the arbitration award in full. V 

AA at 819. With respect to the arbitrator’s decision not to award the 

Sun its attorneys’ fees, the court held:  

[T]he arbitrator interpreted Appendix D of the JOA and 
found that Appendix D addressed the award of arbitration 
fees and costs. As a consequence, the Arbitrator awarded 
only fees and costs of the arbitration. Thus, the Court finds 
that the Arbitrator did consider the entire JOA and more 
specifically Appendix D to support his ruling. Accordingly, 
the Court Affirms the arbitrator’s ruling on attorneys’ fees 
and costs. 

Id.  



 

49 

The Sun has only appealed the portion of the district court’s 

order that confirmed the arbitrator’s decision not to award attorneys’ 

fees. It has not appealed any other issues. 

SUMMARY OF THE ARGUMENT 

The Sun’s cross-appeal is meritless. The 2005 JOA did not 

authorize, let alone require, the arbitrator to award the Sun its 

attorneys’ fees. The fact that both parties requested attorneys’ fees in 

the arbitration does not change the 2005 JOA’s unambiguous 

language, nor does the fact that the Sun is unhappy about paying its 

attorneys’ fees in this litigation.  

ARGUMENT 

The arbitrator’s decision not to award the Sun its attorneys’ fees 

was correct. Nowhere does the 2005 JOA expressly allow either party 

to recover their attorneys’ fees or litigation costs. The 2005 JOA, 

which was heavily negotiated with the assistance of counsel, requires 

the arbitrator to “make an award of the fees and costs of arbitration, 

which may include a division of such fees and costs among the 

parties in a manner determined by the arbitrator to be reasonable in 

light of the positions asserted and the determination made.” II AA at 



 

50 

227 (2005 JOA at 20). As the arbitrator correctly observed, the 2005 

JOA says nothing about attorneys’ fees.  

The arbitrator was not even required to award all (or even any) 

arbitration fees and costs to the Sun. The provision contemplates 

that fees and costs be divided. It does not mandate an award of all 

fees and costs (let alone attorneys’ fees and litigation costs). It does 

not even speak in terms of the prevailing party. The Court should 

reject the Sun’s invitation to rewrite the parties’ contract to include 

a term that the Sun now wishes it had negotiated for 15 years ago. 

See Harrison v. Harrison, 132 Nev. 564, 570, 376 P.3d 173, 177 

(2016) (recognizing that “[i]t is the contracting parties’ duty to agree 

to what they intend”). 

The Sun contends that the parties’ “course of dealing” 

establishes that this provision, which explicitly references the “fees 

and costs of arbitration,” II AA at 227 (emphasis added), was really 

supposed to include attorneys’ fees. By “course of dealing” the Sun is 

referencing the fact that both parties requested an award of 

attorneys’ fees in this and a prior arbitration. RB at 67-69. 

Whether or not the parties requested attorneys’ fees is 

irrelevant. The provision the Sun relies on is clear, and does not 



 

51 

authorize attorneys’ fees. Traditional rules of contract interpretation 

apply to attorneys’ fees provisions, just as they do to all other 

contract provisions. Davis v. Beling, 128 Nev. 301, 321, 278 P.3d 501, 

515 (2012). “Therefore, the initial focus is on whether the language 

of the contract is clear and unambiguous; if it is, the contract will be 

enforced as written.” Id.  

Parol evidence—including course of dealing—cannot be used to 

contradict a contract’s plain meaning. See Zahavi v. State, 131 Nev. 

51, 57, 343 P.3d 595, 599 (2015) (holding that the plaintiff’s 

argument that casinos’ course of dealing established that their 

markers were short term loans that would not be cashed immediately 

“fails in the face of the clear and unambiguous language of the 

markers”). Likewise the parties’ subjective interpretation of a 

provision does not control. See Galardi v. Naples Polaris LLC, 129 

Nev. at 309 (holding that “contract interpretation presents a question 

of law” for the court, and the court need not accept a party’s proposed 

interpretation). 

In any event, taking a litigation position is not a course of 

dealing. A course of dealing is a sequence of conduct concerning 

previous transactions between the parties to a particular transaction, 



 

52 

that is fairly to be regarded as establishing a common basis of 

understanding for interpreting their expressions and other conduct. 

See, e.g., N.R.S. § 104.1303(2) (defining course of dealing in the UCC 

context). Litigation is not a transaction, and attorneys’ fees requests 

are submissions to a court, not a course of dealing between parties. 

An example of a course of dealing would be the Sun accepting the 

Review-Journal’s EBITDA calculations in accordance with the 

Stephens Media profit and loss statement for nine years without 

complaint.  

The Sun also argues that it was error for the arbitrator to 

decline to award attorneys’ fees because attorneys’ fees are 

authorized by the American Arbitration Association’s rules. RB at 71-

73. However, the AAA rules simply state that the award “may include” 

an award of attorneys’ fees “if all parties have requested such an 

award or it is authorized by law or their arbitration agreement.”11 The 

AAA rules do not require the arbitrator to award attorneys’ fees. The 

                                                 
11 Rule R-47(d)(ii), AAA Commercial Arbitration Rules and Mediation 
Procedures (2013), https://adr.org/sites/default/files/Commercial 
Rules_ Web.pdf (emphasis added). 



 

53 

arbitrator’s decision not to award the Sun its attorneys’ fees under 

this discretionary provision is not a manifest disregard of the law. 

The Sun complains that it is unfair not to award attorneys’ fees 

because if it has to pay its own attorneys then this lawsuit, as well 

as the meritless lawsuits it intends to keep filing well into the future, 

will result in a net loss. The Court should disregard this argument. 

The 2005 JOA was negotiated between sophisticated parties who 

were represented by attorneys. Those parties decided not to authorize 

the arbitrator to award attorneys’ fees. It is hardly out of the ordinary 

for litigants to litigate even when they have no right to recover fees if 

they win. In fact, that is the typical situation. The Court is not 

permitted to rewrite the parties’ agreement to add an attorneys’ fee 

provision to which the parties did not agree. Reno Club, 64 Nev. at 

324. Nor is it authorized to award fees to the Sun in the absence of a 

statute, rule, or contract provision authorizing attorneys’ fees. U.S. 

Design & Const. Corp. v. Int’l Bhd. of Elec. Workers, 118 Nev. 458, 

462, 50 P.3d 170, 173 (2002) 

Finally, the Sun argues that the arbitrator erred by awarding it 

about $40,000 less than the costs the Sun claims it incurred. 

However, the JOA expressly allows the arbitrator to allocate costs “in 



 

54 

a manner determined by the arbitrator to be reasonable” under the 

circumstances, and the Sun does not contend that the arbitrator’s 

ruling in this regard was arbitrary and capricious or a manifest 

disregard of the law. II AA at 227. If the Sun thought that this was a 

clerical error, it could have petitioned the arbitrator to correct or 

modify the award, but it did not do so. See N.R.S. § 38.237(2); N.R.S. 

§ 38.242(1).   

CONCLUSION 

The arbitrator was correct not to award attorneys’ fees to the 

Sun because the 2005 JOA does not authorize an award of attorneys’ 

fees. The Sun has shown no error in this aspect of arbitrator’s 

decision or in the district court’s order confirming it. 

DATED this 6th day of July, 2020. 

KEMP JONES, LLP 
 
 /s/ J. Randall Jones    
J. Randall Jones, (#1927) 
Michael J. Gayan, (#11135) 
Mona Kaveh, (#11825) 
3800 Howard Hughes Parkway, 17th 
Floor 
Las Vegas, Nevada 89169 
 
Richard L. Stone, (pro hac vice) 
David R. Singer, (pro hac vice) 
Amy M. Gallegos, (pro hac vice) 



 

55 

JENNER & BLOCK LLP 
633 West 5th Street, Suite 3600 
Los Angeles, California 90071-2054 
 
Attorneys for Appellants/Cross-
Respondents 
News+Media Capital Group LLP and 
Las Vegas Review-Journal, Inc.



 

56 

CERTIFICATE OF COMPLIANCE 

1. I hereby certify that this brief complies with the formatting 

requirements of NRAP 32(a)(4), the typeface requirements of NRAP 

32(a)(5) and the type style of NRAP 32(a)(6) because this brief has 

been prepared in a proportionally spaced typeface using Office Word 

2013 in size 14 font in Bookman Old Style. 

2. I further certify that this brief complies with the page- or 

type-volume limitations of NRAP 28.1(e)(2)(A)(i) because, excluding 

the parts of the brief exempted by NRAP 32(a)(7)(C), it is 

proportionately spaced, has a typeface of 14 points or more, and 

contains 11,401 words. 

3. Finally, I hereby certify that I have read this appellate brief, 

and to the best of my knowledge, information, and belief, it is not 

frivolous or interposed for an improper purpose. I further certify that 

this brief complies with all applicable Nevada Rules of Appellate 

Procedure, in particular NRAP 28(e)(1), which requires every 

assertion in the brief regarding matters in the record to be supported 

by reference to the page and volume number, if any, of the transcript 

or appendix where The matter relied on is to be found. I understand 

that I may be subject to sanctions 



 

57 

DATED this 6th day of July, 20200 

 
KEMP JONES, LLP 
 
 
 /s/ J. Randall Jones    
J. Randall Jones, (#1927) 
Michael J. Gayan, (#11135) 
Mona Kaveh, (#11825) 
3800 Howard Hughes Parkway, 17th 
Floor 
Las Vegas, Nevada 89169 
 

 

  



 

58 

CERTIFICATE OF SERVICE 

I hereby certify that on the 6th day of July, 2020, the foregoing 

Appellants/Cross-Respondents’ Combined Reply and Answering Brief was 

filed electronically with the Clerk of the Supreme Court of Nevada by using 

the court’s electronic filing system, which will send notice of electronic 

filing to the following: 

LEWIS ROCA ROTHGERBER 
CHRISTIE LLP 
E. LEIF REID 
KRISTEN L. MARTINI 
NICOLE SCOTT 
One East Liberty Street, Suite 300 
Reno, Nevada 89501 

PISANELLI BICE PLLC 
JAMES J. PISANELLI 
TODD L. BICE 
JORDAN T. SMITH 
400 South 7th Street, Suite 300 
Las Vegas, Nevada 89101 

Attorneys for Respondent/Cross-Appellant Las Vegas Sun, Inc. 

 
 I further certify that hard copies of the sealed version were served by 

First Class U.S. Mail, postage prepaid, addressed as follows: 

LEWIS ROCA ROTHGERBER 
CHRISTIE LLP 
E. LEIF REID 
KRISTEN L. MARTINI 
NICOLE SCOTT 
One East Liberty Street, Suite 300 
Reno, Nevada 89501 

PISANELLI BICE PLLC 
JAMES J. PISANELLI 
TODD L. BICE 
JORDAN T. SMITH 
400 South 7th Street, Suite 300 
Las Vegas, Nevada 89101 

Attorneys for Respondent/Cross-Appellant Las Vegas Sun, Inc. 

 
Supreme Court of Nevada 
201 South Carson Street, #201 
Carson City, Nevada 89701 
 

 

 
 /s/Michael Gayan   
An employee of Kemp Jones, LLP 

 




